Dentonet
PACJENT
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Chirurgia
Choroby jamy ustnej
Estetyka
Pacjent w gabinecie
Poradnia
Profilaktyka

Leczenie kanałowe w pełnym komforcie. Czy to możliwe? [WYWIAD]

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Leczenie kanałowe w pełnym komforcie. Czy to możliwe? [WYWIAD]

Leczenie kanałowe w pełnym komforcie. Czy to możliwe? [WYWIAD]

Leczenie kanałowe, z definicji polegające na usunięciu chorobowo zmienionej miazgi z komory i kanałów zęba, wielu pacjentom kojarzy się bardzo negatywnie. Endodoncja obrosła mitami bardzo skomplikowanych i bolesnych zabiegów. Czy dzisiaj, w dobie tak bardzo zmieniającej się stomatologii, możliwe jest już całkowite wyeliminowanie bólu podczas leczenia kanałowego? Jakie są światowe trendy w kwestii kontroli bólu w gabinecie stomatologicznym? O tym rozmawiamy z dr n.med. Aleksandrą Palatyńską-Ulatowską, p.o. kierownika Zakładu Endodoncji Uniwersytetu Medycznego w Łodzi oraz Kamilą Wojtulewską-Hańczaruk, dyrektorem generalnym Septodont Polska, producenta znieczuleń.

Czy dziś możemy już mówić o bezbolesnym leczeniu kanałowym? Czy udało się już ten ból całkowicie wyeliminować? – pytamy dr A. Palatyńską Ulatowską.

Myślę, że tak, choć oczywiście podejście pacjenta jest niezwykle istotne. Mamy nowe systemy do znieczuleń, które efektywnie pomagają leczyć endodontycznie. Pacjenci, którzy kojarzą leczenie kanałowe z bólem, już w tej chwili naprawdę nie powinni się obawiać. Myślę, że teraz tylko lekarz, który umiejętnie takie znieczulenie podaje, może w bardzo prosty sposób sprawić, że pacjent podczas zabiegu będzie czuł się komfortowo.

Znieczulenia się zmieniają. Producenci dostarczają nowe systemy i rozwiązania. W jaki sposób zmienia to endodoncję?

Endodoncja na pewno ewoluuje. Nowe metody i techniki cały czas wchodzą na rynek. Mamy nowe igły dające lepsze możliwości zaaplikowania środków znieczulających, które jednocześnie są coraz bardziej efektywne. W tej chwili ważna jest aseptyka, czyli wszystko to, co jednorazowe. Mamy nowoczesny system jednorazowych karpul do znieczulenia, które też sprawiają, że pacjent komfortowo jest znieczulany i jednocześnie zapobiegamy przenoszeniu chorób.

Część pacjentów obawia się jednak nawet samego podania znieczulenia, ukłucia igłą.

Oczywiście, ale są też pacjenci którzy w ogóle boją się wizyty w gabinecie dentystycznym. Myślę, że tu już najważniejsza jest relacja lekarz-pacjent, zaufanie do lekarza. Ważny jest sposób w jaki lekarz rozmawia, podaje zniecznulenie. Mamy różne techniki znieczulenia z wyjątkowo efektywnymi środki, ale sam moment podania znieczulenia w dużej mierze zależy wciąż od lekarza.

Zmieniają się jednak nie tylko środki znieczulające, ich skład i skuteczność, ale też sama technika podania. Niekoniecznie musi to być „igła”.

– Mamy bardzo szerokie portfolio leków do znieczulenia. Zmieniają się też formy podania tego znieczulenia pacjentowi. Oczywiście najpopularniejszą pozostaje iniekcja (wstrzyknięcie leku), ale są też żele powierzchniowe. Ze światowych nowin w tym temacie warto wspomnieć o sprayu do nosa, który w Stanach Zjednoczonych już jest dostępny. Mam nadzieję, że w Polsce również będzie. Podobnie jak liczymy, że uda się w naszym kraju zarejestrować leki cofające znieczulenie. Często pacjenci nie chcą znieczulenia, bo kilka godzin po zabiegu maja odrętwiałe usta. Lek, o którym mówię, zastosowany już po zabiegu, pozwoli tego uniknąć. Środków i technik jest oczywiście bardzo dużo. Pamiętajmy jednak, że na kontrolę bólu składa się bez wątpienia kilka czynników. Rozmowa z pacjentem, edukacja, rozładowanie stresu są równie ważne. Badania wskazują, że wśród trzech pierwszych czynniki na liście powodów niechęci do gabinetu – dwa wiążą się z bólem. To niezwykle ważny temat dla stomatologa, który jeżeli chce odnosić sukces, musi liczyć się z odczuciami pacjentów – dodaje Kamila Wojtulewska-Hańczaruk z firmy Septodont Polska.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Pacjent wybiera lekarza dentystę... Czym się kieruje w swoim wyborze? Lekarz

- Zleciłem przeprowadzenie ankiety z pytaniem „Kim jest dla Ciebie dobry lekarz?”. Ponad połowa ankietowanych osób odpowiedziała, że dobry lekarz to ten, który dobrze traktuje swojego pacjenta – opowiada w rozmowie z Dentonetem Zbigniew Kowalski, któ...

Stomatologiczne IQ – nowe pojęcie w stomatologii Lekarz

Stomatologiczne IQ pacjenta – to nowe pojęcie w polskiej stomatologii, które w życie wprowadza Kamil Kuczewski, wykładowca, szkoleniowiec, doradca, trener rozwoju praktyk stomatologicznych. Czym jest stomatologiczne IQ, jak je rozwijać, jakie może da...

wypełnienia zębów - Dentonet.pl
Wypełnienia zębów – wszystko, co powinieneś wiedzieć o plombowaniu Pacjent

Twoje zęby wymagają leczenia? Przedstawiamy najważniejsze informacje o plombowaniu. Jak wygląda zabieg? Jakie wypełnienie wybrać? Dowiedz się więcej!Zadbaj o zęby, usuwanie próchnicy i wypełnienie ubytkówMianem wypełnienia zębów określamy różne metod...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Fundacja „Z uśmiechem przez życie” apeluje do ministerstwa zdrowia Lekarz

Fundacja „Z uśmiechem przez życie” zaapelowała do ministra zdrowia o dokładny opis refundowanej przez NFZ procedury badania stomatologicznego z instruktażem jamy ustnej. Poprzeć apel Fundacji może każdy, wysyłając do ministerstwa przygotowane przez n...

rodzaje znieczuleń - Dentonet.pl
Rodzaje znieczuleń stomatologicznych - co trzeba o nich wiedzieć? Pacjent

Według statystyk Światowej Federacji Dentystycznej, przeciętny Polak chodzi do dentysty 0,8 razy w ciągu roku, podczas gdy średnia europejska wynosi 1,3 wizyty na rok. Z pewnością przyczynia się do tego strach pacjentów przed bólem – tymczasem stosow...

Techniki podawania znieczuleń dla dzieci - wywiad z prezesem PASD Lekarz

Znieczulenie miejscowe u dzieci powinniśmy rozpocząć od zastosowania znieczulenia powierzchniowego. Pomaga nam to nawiązać współpracę z małym pacjentem poprzez znieczulenie śluzówki w miejscu ukłucia igły. Znieczulenie właściwe możemy natomiast wykon...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres