Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Etyka w pracy asystentek i higienistek stomatologicznych

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Etyka w pracy asystentek i higienistek stomatologicznych

Etyka w pracy asystentek i higienistek stomatologicznych

W polskim ani unijnym prawodawstwie nie istnieje dokument, który regulowałby etyczne aspekty pracy asystentek stomatologicznych, tak jak w przypadku lekarzy czyni to Kodeks Etyki Lekarskiej. Istnieje jednak kilka zasad, których przestrzeganie gwarantuje asystentkom, że wykonują swoje obowiązki w sposób etyczny.

Etyka w pracy asystentki stomatologicznej dotyczy w pierwszej kolejności jej stosunku do pacjenta, ale nie tylko. Aspekty etyczne wiążą się również z ogólnym stosunkiem asysty do wykonywanej pracy, relacji ze współpracownikami i pracodawcą, a także dbaniem o zachowanie zasad higieny. Należy o nich wszystkich pamiętać, gdyż każdy zawód związany z ochroną zdrowia to olbrzymia odpowiedzialność: za zdrowie pacjenta, jego samopoczucie psychiczne oraz ogólne postrzeganie tej branży w społeczeństwie.

Jedną z kluczowych zasad etyki zawodowej asysty stomatologicznej jest zachowanie tajemnicy zawodowej. Dotyczy ona nie tylko stanu zdrowia pacjenta, ale również wszelkich innych informacji, jakie uzyskuje się podczas całego procesu leczenia: danych personalnych, kontaktowych i świadczących o statusie społecznym czy sytuacji materialnej pacjenta. Co ważne, poufność należy zachować również w przypadku wrażliwych informacji o swoim miejscu pracy, np. kontrahentach i dostawcach, wynikach finansowych, prowadzonych badaniach itp. Wszystkie one mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, a pracodawca może zażądać od pracownika podpisania związanej z nimi klauzuli poufności.

Kolejny bardzo istotny aspekt etyczny w pracy asysty to znajomość i przestrzeganie praw pacjenta. Zostały one wyszczególnione w ustawie z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. I tak np. pacjent ma prawo do otrzymywania świadczeń medycznych z poszanowaniem jego godności osobistej, informacji o swoim stanie zdrowia zgodnej z rzeczywistością czy wglądu do dokumentacji medycznej. Warto pamiętać, że nieprzestrzeganie tych obowiązków może skończyć się skargą do Rzecznika Praw Pacjenta.

Z pewnością do etyki zawodowej asystentek stomatologicznych można zaliczyć również dbałość o przestrzeganie wszelkich procedur higienicznych. Gabinet stomatologiczny jest miejscem o bardzo wysokim ryzyku zakażenia rozmaitymi drobnoustrojami. Asysta, która zazwyczaj odpowiada za odpowiednie przygotowanie znajdujących się w nim narzędzi i wyposażenia, ma obowiązek wykonywać to zadanie w sposób dokładny i rzetelny, zapewniający maksimum bezpieczeństwa zarówno pacjentom, jak i zespołowi stomatologicznemu.

Następna sprawa to właściwe relacje z pracodawcą i współpracownikami. Być może nie jest to kwestia jedynie etyki, ale bezsprzecznie ma wpływ na to, jak asysta wykonuje powierzone jej obowiązki i w jaki sposób gabinet jest postrzegany przez pacjentów. Warto dbać o życzliwość i dobrą atmosferę w miejscu pracy, nie przenosić do niego problemów osobistych, nie wywoływać i nie angażować się w konflikty personalne. Napięcie emocjonalne zawsze w jakimś stopniu rzutuje bowiem na jakości wykonywanej pracy.

Współpraca lekarza dentysty, logopedy, stylisty fryzur i wizażu. Jak to wygląda w praktyce?

AF


POWIĄZANE ARTYKUŁY

tajemnica lekarska - Dentonet.pl
NIL interweniuje u RPO w sprawie przepisów o tajemnicy lekarskiej Lekarz

Naczelna Rada Lekarska zwróciła się do Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara o analizę zgodności z konstytucją przepisów dotyczących tajemnicy lekarskiej, zawartych w ustawach o zawodzie lekarza i lekarza dentysty oraz o prawach pacjenta i Rzecz...

Stomatologiczne IQ – nowe pojęcie w stomatologii Lekarz

Stomatologiczne IQ pacjenta – to nowe pojęcie w polskiej stomatologii, które w życie wprowadza Kamil Kuczewski, wykładowca, szkoleniowiec, doradca, trener rozwoju praktyk stomatologicznych. Czym jest stomatologiczne IQ, jak je rozwijać, jakie może da...

psychologia w pracy asysty - Dentonet.pl
Psychologia w pracy asystentek i higienistek stomatologicznych Asysta

Współpraca asystentki bądź higienistki stomatologicznej z lekarzem, motywacja pacjenta, rozmowa kwalifikacyjna oraz dobre CV do pracy w gabinecie stomatologicznym – to tylko część zagadnień, które były poruszane w części wykładowej tegorocznego AsysD...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Zmiany w ustawie o prawach pacjenta z podpisem prezydenta Lekarz

Prezydent Andrzej Duda podpisał zmiany w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Zakładają one m.in. nowe zasady udostępniania dokumentacji medycznej, doprecyzowanie uprawnień Rzecznika Praw Pacjenta, a także prawo pacjenta do leczenia ...

Ogłoszono nabór na stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta Lekarz

3 kwietnia 2017 r. minister zdrowia ogłosił nabór na stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta. Poprzednia rzecznik Krystyna Kozłowska została odwołana ze stanowiska przez premier Beatę Szydło w grudniu 2016 r.Rzecznik Praw Pacjenta jest powoływany przez pr...

Ryzyko zawodowe asystentek stomatologicznych pod lupą Asysta

Asystentki stomatologiczne w Wielkiej Brytanii zostały poproszone o wypełnienie ankiety dotyczącej ukłuć igłą podczas wykonywania obowiązków zawodowych. Ma ona posłużyć sprawdzeniu, jak wysokie jest ryzyko zawodowe asysty z tym związane.W podobnym ba...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres